Gå till innehåll

Flyg

En annan hobby som jag började med senare var att flyga, först segelflyg och senare Motorflyg i Östra Sörmlands Flygklubb i 8 år. Tog motorflygcertifikat och flyttade till Botkyrka Flygklubb. Detta gjorde jag i över 25 år. På Tullinge Gamla F18.

BFK logga

I Botkyrka Flygklubb där jag nästan blev klar med min IFR utbildning, Då navigeringen endast sker med flyginstrumet och via olika radiofyrar.

Det här var före GPS ens tid.

Samt AVA utbildning ( Avanserad flygning) Luftackrobatik.

Tyvärr så körde kommunen bort hela klubben från området! Sveriges näst största flygklubb med över 350 aktiva medlemmar.

Med motiveringen att man kan ju få ett flygplan i huvudet!

I Botkyrka Flygklubb där jag nästan blev klar med min IFR utbildning, Då navigeringen endast sker med flyginstrumet och via olika radiofyrar.

Det här var före GPS ens tid.

Samt AVA utbildning ( Avanserad flygning) Luftackrobatik.

Ovan SE-EZF en Piper pa 32 en 7 sitsig maskin med ställbar propeller, stadig, som att åka buss! Min favorit. Nedan, ett litet bildgalleri med klubbens några av klubbens flygplan. Samt naturligtvis Vår Steen Skyboolt RM1 Som TKFF (Tulinge KonstFlyg Förening) köpte från Finland och byggde om. På bilden med text under sitter jag Klar att starta med motorn igång. Ska upp och leka lite.

Registrerings beteckningen, De 2 första bokstäverna är lands beteckning! de andra bokstäverna, 3 st är flygplanets registrerings Beteckning. tex. i USA har man även siffror då antalet flygplan är många fler än i andra länder.

Jag började med att ta flygcertifikatsegelflyg på Vängsö inte långt från Gnesta i Östra Sörmlands Flygklubb. där påbörjade jag även min utbildning till Motorflygcertifikat, fortsatte sedan hos en flygskola på Bromma"Martin air" där jag senare flög upp och fick mitt certifikat för enmotoriga flygplan för upp till 700 kilo.

Jag började med att ta segelflygcertifikat På Vängsö i Sörmland, här bana 24, Några segelflygplan, det röda är en bergfalke, skolflygplan, det vita är en Astir byggd i komposit material.

här kommer några bilder från gamla Tulinge F18 där Botkyrka flygklubb hade sitt säte, med över 350 aktiva medlemmar vilket gjorde klubben till Sveriges näst största flygklubb i Sverige. Med utbildning till Flygcertifikat för enmotoriga flygplan, Utbildning, för mörkerbevis, instrumentbevis och AVA ( avancerad flygning Aerobatic). 

PA28 Piper cheroki var det vanligaste flygplanet Men det fans även PA28 R med infällbara ställ och ställbar propeller, Cessna av olika modeller Zlin 145 som användes vid AVA skolning. Piper PA 32 Med plats för 7 personer inklusive pilot, (min favorit) SE-EZP Med Ställbar propeller, med dem maskinen flög jag och min fru till Bryssel och hälsade på kompisar. Och så har vi "Steen Skyboolt RM1" Maronröd och svart dubbel deckare, Byggd i Finland  av en entusiast. Köpt till Sverige Tullinge F18 av "TKFF" (Tullinge Konst Flyg Förening) Där jag var sekreterare några år. Vi var 10 personer som hjälptes åt att renovera och modifiera Flygplanet, med att byta motor till en starkare, byta propeller till en ställbar konstant speed, byta duk på kroppen ,Tillverka en Canopy (plexiglas huv) För 2 personer Lacka om hela flygplanet. samt att lära sig att flyga maskinen under ledning av Gabor  Varga, Uppvisningspilot, Flygplansmekaniker, Lärare. För att se mer om Gabbe gå till gabor varga

AVA utbildning AVA.Flygplanet var fantastiskt lättfluget men svårlandat, då det hade sporrhjul, ett hjul bak,och inte som PA28 som du ser på bilderna nedan.

En ny företeelse inom flyget i Sverige. "Var Skybirds"! Det blev världens första och enda civila uppvisnings grupp som flög i formation. TJejerna startade 1991 med att träna formations flygning, något som bara män och militärer gör. men sex stycken tjejer som flyger i formation är något nytt! Skapades av vår skolchef, Bo-Gunnar Ingfeldt, Bilden till vänster,Tjejerna torrflyger! "Går" igenom dagens uppvisningsprogram.

Tjejerna går igenom sitt program före uppvisningen

Från vänster, Susanne Karlsson , Christina Otter, Eva Danielsson, Malin Ekberg, Anne-Lie Holmström, Iris Stenbom. I bakgrunden vårt klubbhus.

Ovan Piper Pa32 six, smeknamn sixen. Ägare Freddy Stenbom Allt om Hobby: Nedan Steen Skyboolt RM1. Freddy hade också en andel i denna maskin. De flesta bilderna av flygplanet är tagna av Freddy Stenbom, Första bilden Flyger jag med Gabbe som lärare, Bild 2 sitter jag i själv, klar för start med motorn igång. Det tog oss 10 år att renovera och bygga om flygplanet. Jag och min fru hade varsin andel i planet, då renoveringen tog så lång tid sålde min fru sin andel och senare sålde även jag min andel i planet.

En annan hobby som jag började med senare var att flyga, först segelflyg och senare Motorflyg i Östra Sörmlands Flygklubb i 8 år. Tog motorflygcertifikat och flyttade till Botkyrka Flygklubb. Detta gjorde jag i över 25 år. På Tullinge Gamla F18.

I Botkyrka Flygklubb där jag nästan blev klar med min IFR utbildning, Då navigeringen endast sker med flyginstrumet och via olika radiofyrar.

Det här var före GPS ens tid.

Samt AVA utbildning ( Avanserad flygning) Luftackrobatik.

Tyvärr så körde kommunen bort hela klubben från området! Sveriges näst största flygklubb med över 350 aktiva medlemmar.

Med motiveringen att man kan ju få ett flygplan i huvudet!

Dessvärre är Gick flygplanet i backen under ett övningspass, Piloten omkom och flygplanet brann upp. klicks på länken SE-CNX

Några av flygplanen som vi klubbmedlemmar kunde hyra! mestadels Piper Cheroke, Pa 28.

Steen skyboolt Rm1 med smeknamnet "Bulten"
Byggd i Finland i en stålrörs konstruktion i kroppen, vingarna gjord av finsk Gran, som är starkare än Amerikansk Hickory som originalritningen säger. Vingar och kropp är klädd med duk, som byttes på kroppen vid renoveringen. Vingarna och kroppen lackades med specialfärg på en billakering i tullinge som ägdes av av en pilot i Botkyrka Flygklubb.Canopyn byttes från en för 1 sits tilll en för 2 sits Som vi modifierade från en färdig huv.
Plasten skar vi med en volframtråd som vi hettade upp med hjälp av en gammal Batteriladdare och en manuell reostat.
Utrustningen hade jag byggt tidigare för tillverkning av vingar till modellflygplan, för att tillverka vingar i frigolit och 0,4 mm Plywood,(lika styv som en 120 x20 mm furuplanka, men oerhört mycket lättare.